et arv af global forbedring Facebooki

Da jeg arbejdede på min bog om Fifa og dens serielle korruptionskandaler, besluttede Blatter at se mig i Zürich i sommeren 2016, seks måneder efter at han blev forbudt fra Fifa, hvis indre arbejde og kultur han havde Brasilien vm trøje mestret over 40 år.
Ser han på hans tid i organisationen, så jeg en anden dimension til Blatter og Fifa end de arc-skurke af populær karikatur. Fotografiet af ham marooned i et snøstorm af dollars kastet af komikeren Simon Brodkin kunne nu uendeligt gengives som det definerende billede af hans beføjelse, men hans rekord er mere kompleks. Han var ankommet til det gamle FIFA i 1975 ved starten af ​​Havelange-præsidentskabet og blev præsident 23 år senere, da fistfuls dollars altid skulle regne på fodbold. Hans første job havde været at orkestrere Havelange's udviklingsprogram, og for alle skandaler og kritik kan ingen nægte at der har været en stor konkret arv af global forbedring.
Senegal vm trøje
  Facebook
  Blatter i blizzard of dollars på et executive committee møde i FIFA HQ i Zürich, 20. juli 20 2015. Foto: Arnd Wiegmann / Reuters
Hidtil har han ikke været beskyldt for at tage nogen penge korrupt, gennem hele en fyldig undersøgelse af alle Fifas bøger, mens hele ham fodboldens ledere var med til at hjælpe sig med det.
Han blev beskyldt mere overbevisende om at have vidst, at det foregik, men ikke gjorde noget for at imødegå det; at holde skurkene på direktionen lykkelige og pengestrømmen til de nationale FA'er for at bevare sit primære formål: hans egen stilling som leder af FIFA. Personligt syntes der også at være mere for ham end den overordnede, ikke-skildrede skildring af ham i fifa-familien. Folk der kendte ham, sagde, at sammen med hans viles var ambition og hensynsløshed charme og humor, og at han virkelig elskede fodbold.